Door alweer de derde ‘Maand van de ontmoeting’ te organiseren neemt samenzijnwijmaassluis.nl snel een hoge vlucht. De gemeente doet er ook alles aan om het inwonersplatform bekendheid én inhoud te geven.
Jacqueline Groeneveld is vanuit de gemeente werkzaam als buurtverbinder voor Klik Vrijwilligers. Wendy Hofman is projectleider. Zei zegt: “De gemeente Maassluis doet veel moeite voor ‘samen’. We zijn nu ruim 3 jaar bezig met het verbinden van mensen via het platform en het groeit nog dagelijks.”
Organisaties en ondernemers
Jacqueline: “Ons doel is de bestrijding van eenzaamheid, bevordering van de sociale cohesie en een nog betere integratie. Hiervoor hebben we organisaties, verenigingen en ondernemers in de gemeente gevraagd mee te doen. Daarnaast organiseren we zelf ook allerlei activiteiten. Zo hebben we een jaarlijkse Doe-Mee markt en besteden we ook aandacht aan bijzondere dagen zoals bijvoorbeeld de complimentendag. Ons succesnummer elk jaar is onze ‘Maand van de ontmoeting’. De landelijke term ‘Week van de eenzaamheid’ vinden we minder passen. Wij hebben deze week omgedoopt tot Maand van de Ontmoeting. Ontmoeting heeft een positieve insteek en zorgt ervoor dat inwoners makkelijker de stap zetten om mee te doen aan activiteiten, zonder dat er een stempel wordt gedrukt. Als je het over ‘ontmoeten’ hebt en daarvoor van alles organiseert, zoals een open dag in de moskee en een rondvaart tegen reductieprijs, is het veel laagdrempeliger. Van die week hebben we een maand gemaakt en in oktober 2022 waren er bijna 190 activiteiten in de gemeente! Veel ondernemers en instellingen werkten hierin samen.”
Eén uitstraling
Wendy: “Inmiddels hebben 70 ‘coalitiepartners’ zich verbonden aan #Samenzijnwijmaassluis. Op de site staan ruim 400 organisaties en instellingen. Samen met de coalitiepartners bouwen we aan de aanpak en bedenken we creatieve initiatieven en activiteiten. We vragen ze ook steeds ons logo te gebruiken bij hun uitingen, want we vinden het belangrijk dat we één uitstraling hebben en dat die overal terugkomt. Zo zijn we heel zichtbaar voor iedereen en dat werkt verbindend. Onze partners gebruiken ons logo en onze huisstijl, we zijn te vinden op social media, maar geven ook bekendheid aan het platform via flyers, posters, berichtjes in plaatselijke krantjes en met t-shirts, bekers, ansichtkaarten, placemats etc.”
Overdragen op inwoners
Jacqueline: “En het werkt! We hebben er veel enthousiasme, geduld en energie in gestoken, maar straks betaalt zich dat terug. Er is al heel veel betrokkenheid bij het platform. Eigenlijk is het allemaal heel simpel, maar het moest natuurlijk wel eerst opgezet worden. Dat deden we vanuit de gemeente, maar uiteindelijk zullen we het overdragen aan de inwoners. Binnenkort gaan we op zoek naar mensen, die samen met ons willen verbinden in hun buurt en die samenzijnwijmaassluis.nl vast nog veel verder gaan brengen!” ■
🔸Dit artikel is afkomstig uit het Buurtverbinders magazine. Benieuwd naar het hele magazine? Hij is gratis in digitale vorm en voor € 9,95 sturen we je het op papier naar je toe.🔸