Informatie over belangrijke thema’s als financiën, opvoeding, langer thuis wonen, gezondheid of bewegen is vaak enorm versnipperd, niet compleet en niet actueel. Hierdoor zien inwoners en professionals door de bomen het bos niet meer en vinden ze niet wat ze soms zo hard nodig hebben. Het grote potentieel van voorliggende voorzieningen wordt onvoldoende benut.
Met onze sociale kaart vinden inwoners organisaties, verenigingen en initiatieven die hen helpen om zich gezond en vol energie te voelen en mee te doen in de maatschappij. Denk aan sportclubs en culturele verenigingen, maar ook aan bijvoorbeeld organisaties waar je terechtkunt met vragen over ontmoeting, welzijn en omgaan met geld. Op deze manier werkt je aan een energieke en krachtige samenleving. Bekijk hier een voorbeeld in de gemeente Teylingen of Maasdriel.
Om de informatie actueel te houden ontwikkelden wij een volledig geautomatiseerde methode waarmee de sociale kaart altijd compleet en betrouwbaar is.
Positieve Gezondheid
Positieve Gezondheid is een bredere kijk op gezondheid, waarbij het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan centraal staat. Dit wordt uitgewerkt in zes dimensies: zingeving, kwaliteit van leven, welbevinden, meedoen, dagelijks functioneren en lichaamsfuncties. Deze zie je terug in onze sociale kaart.
Handige structuur
Onze sociale kaart kent een zelf te kiezen structuur waarin je in secties en rubrieken het organisatie- en dienstenaanbod vindbaar maakt. Daarnaast inspireer je via leuke verhalen bezoekers om dit aanbod te gebruiken. Mensen kunnen zoeken en direct hulp vragen bij gebruik. Aanbieders kunnen zich eenvoudig aanmelden zodat de sociale kaart steeds completer en waardevoller wordt.
Wat kun je van ons verwachten?
Wij zorgen voor de opzet en inrichting van de sociale kaart inclusief alle benodigde onderliggende techniek zoals hosting e.d. Daarnaast we leiden we je beheerders op die de sociale kaart actueel gaat houden en zorgt voor het gegevensbeheer. Als je wilt kunnen wij ook het gegevensbeheer doen.
Starten met de sociale kaart en later uitbreiden
Je kunt met ons platform starten als sociale kaart en dan stap voor stap uitbreiden naar één sociaal inwonersplatform. Voorbeeld van zo’n stappenplan kan zijn:
- Implementatie sociale kaart: de basis op orde
- Betrekken inwoners als buurtverbinder, samen met professionals trainen. Uitbreiding met activiteiten, verhalen, prikbord, hulpvragen en nieuwsbrief.
- Uitbreiding met module vrijwilligersvacatures
- Uitbreiding met participatiemodule voor omgevingswet en inwoners betrekken bij vraagstukken
- Uitbreiding met module voor digitaal vakoverleg en kennisdelen tussen de professionals in het sociaal domein in je gemeente.
Platform groeit met je mee
Het platform groeit dus met je mee. Het biedt alle informatie handig op één plek. Met één account en werkwijze werken vinden inwoners en organisaties elkaar en alles in de buurt. Onze wetenschappelijk gevalideerde buurtverbindersaanpak zorgt voor betrokkenheid, groei en borging. Zo versterk je netwerken en ontstaat meer verbinding. Het platform is met moderne hulpmiddelen gebouwd en voldoet aan strenge kwaliteitseisen op het gebied van continuïteit, veiligheid en toegankelijkheid. Door de modulaire aanpak (‘bouwstenen’) groeit het met je mee. Je kunt klein beginnen of direct starten met een paar bouwstenen.
Wat zijn de succesfactoren van een sociale kaart?
- Zie de sociale kaart niet alleen als een ‘kaartenbak’ voor problemen, maar inspireer, zorg voor een plek in het leven van inwoners en professionals, zorg voor structurele aandacht (geen project) en borging.
- Handel vanuit gemeenschapsvorming. Kijk niet naar inwoners als ‘needy’ (hulpbehoevend) maar als ‘needed’: iedereen kan iets betekenen voor een ander. De sociale kaart wordt zo meer dan een verzameling initiatieven: de site richt zich actief op het stimuleren en laten ontstaan van ontmoetingen.
- Wees faciliterend en verbindend als gemeente. Geef duidelijke kaders. Maak het integraal onderdeel van je sociaal domein strategie. Support de communicatiestrategie, samen met lokale partners en inwoners. Zorg ook dat inwoners elkaar op één plek online kunnen vinden voor meer ontmoetingen en offline contact.
Wil je meer weten? Neem dan even contact met ons op!