De hoogwater-crisis in 2021 zorgde voor veel overlast en schade in Limburg en langs de Maas en Waal. Mensen werden overvallen door de overstromingen en zochten hulp en informatie. In deze situatie is het van groot belang dat de gemeente snel kan schakelen en mensen goed kan bereiken om een vlotte communicatie op gang te brengen.
Gelukkig was het buurtplatform Maasburen.nl, dat actief is in Middelaar, Mook, Molenhoek en Plasmolen, in staat om de schakel te vormen tussen de gemeente en de inwoners. Dit zorgde ervoor dat iedereen snel en goed geïnformeerd was en waar nodig gerustgesteld kon worden. De buurtverbinders van MaasBuren speelden een belangrijke rol in deze crisis. Zij zorgden ervoor dat informatie snel en effectief werd gedeeld en dat mensen op de hoogte waren van de laatste ontwikkelingen.
Updates delen
Vanaf het moment dat het water begon te stijgen, werd er een bericht geplaatst op Maasburen.nl. De gemeente voegde voortdurend nieuwe updates toe, zoals wanneer de hoogste waterstand werd verwacht. De buurtverbinders deelden deze informatie ook via Facebook, Twitter en de buurtpreventie app. Daarnaast hadden zij zelf via Whatsapp contact met de communicatieadviseur van de gemeente, zodat zaken snel konden worden afgestemd. Op het platform deelden ze ook filmpjes en foto’s van plekken waar ze zelf niet mochten komen, zodat inwoners toch even een kijkje konden nemen bij de rivier.
Crisiscommunicatie
De reacties van mensen uit de vier dorpen langs de Maas laten zien dat er geen paniek ontstond en dat zij blij waren met de informatie over het hoge water. Dit is een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van het buurtplatform bij crisiscommunicatie. Door inwoners van informatie te voorzien op een plek waar ze toch al vaak komen, wordt voorkomen dat de gemeente platgebeld wordt en kan informatie snel en effectief gedeeld worden.
🔸Dit artikel is afkomstig uit het Buurtverbinders magazine. Benieuwd naar het hele magazine? Hij is gratis in digitale vorm en voor € 9,95 sturen we je het op papier naar je toe.🔸