In Nijmegen-oost wordt al 50 jaar een maandelijkse Wijkkrant uitgegeven. Toen de inkomsten door de coronacrisis dreigden terug te lopen, bood het inwonersnetwerk op nijmegen-oost.nl de uitkomst. Hoofdredacteur Eric Hendriks vertelt hoe het in crisistijd lukte om financieel onafhankelijk te worden.
,,Dat hadden we nog niet eerder meegemaakt: adverteerders haakten massaal af toen hun inkomsten terugliepen aan het begin van de coronacrisis. Het was toen onze enige inkomstenbron als Wijkkrant omdat we niet afhankelijk willen zijn van gemeentelijke subsidies, die vervolgens vanalles wil bepalen.”
Uur van de waarheid
Het redactieteam bedacht dat als lezers de Wijkkrant zo fijn vinden ze er misschien ook wel iets voor over hebben.
Eric: ,,Het was het uur van de waarheid. Je neemt natuurlijk het risico dat er onvoldoende steun is en je moet stoppen. Maar we wisten uit een onderzoek dat de Wijkkrant veel gelezen wordt, inwoners blij zijn met de bijzondere verhalen over buurtgenoten: verhalen die je nergens anders leest. Ze hebben hierdoor meer contacten in hun wijk.
Fan-actie
We wisten dat we de juiste snaar moesten zien te raken en benaderden onze lezers via de krant, maar ook via nijmegen-oost.nl en e-mail. Omdat veel lezers op het online platform zijn ingeschreven, konden we ze persoonlijk benaderen. We legden uit wat er speelde en vroegen: “ben je ook fan van onze wijk, de wijkkrant en wijkwebsite en wil je dat dit blijft bestaan?”. Betaal ons dan jaarlijks €10. Als ‘bewijs’ kreeg elke fan een fansticker voor op de brievenbus om trots te laten zien dat ze de Wijkkrant waarderen.” De redacteuren hadden een ambitieus streven van uiteindelijk 2.000 fans. Ze waren blij verrast toen in de eerste weken al direct 500 fans een tientje overmaakten! ,,We waren trots en konden door met de uitgave van de krant. Het online betaalsysteem op nijmegen-oost.nl zorgde voor een probleemloze automatische betaling. Inmiddels zijn 1.500 mensen fan.”
Bezorgteam
Tegelijkertijd liet het professionele bezorgbedrijf het steeds meer afweten. Bovendien werden hun diensten in diezelfde tijd steeds duurder. Eric: ,,Op een gegeven moment waren we er helemaal klaar mee. Ondanks contracten en garanties kreeg je niet waar je voor betaalde. Mensen klaagden dat ze Wijkkrant niet in de bus kregen.
Van de fanactie wisten we hoeveel we zelf voor elkaar konden krijgen. We sprongen in het diepe en vroegen lezers om hulp bij de bezorging van 12.500 wijkkranten. En het lukte! 100 wijkbewoners, verdeeld over 20 teams, wandelen nu elke maand door hun buurt en bezorgen de krant. Ze ontmoeten anderen, zwaaien naar fans met een sticker op de deur en het is nog gezond ook. Een redactielid doet vrijwillig de coördinatie. Ook deze stap leverde ons een grote besparing op. Nog een voordeel: fans met een Nee voor huis aan huisbladen krijgen door hun fansticker, toch de Wijkkrant in de bus.”
Zorg voor vrienden vóórdat je ze nodig hebt!
Wat was de grootste succesfactor? “Wat enorm hielp bij het succes van deze twee acties was het grote aantal ingeschreven inwoners op nijmegen-oost.nl die we individueel kunnen benaderen. De persoonlijke benadering van de buurtverbinders en hun mooie buurtverhalen zorgen voor veel bezoekers. We hadden dus een groot online inwonersnetwerk opgebouwd dat zich in deze crisis letterlijk terugbetaalde. We konden zo snel veel mensen bereiken.”
Zijn tip voor gemeenten is dan ook: “Zorg voor vrienden vóórdat je ze nodig hebt. Bouw continue aan een online en offline netwerk van inwoners en organisaties. En zorg dat jij zélf de eigenaar bent van dit netwerk en de gegevens. Niet een Amerikaans bedrijf.”