Het online platform is een belangrijk onderdeel van de mijnbuurtje aanpak. Het maakt zichtbaar en vindbaar wat een buurt te bieden heeft: mensen, organisaties, nieuws, activiteiten, vraag en aanbod, ideeën, spullen. Tegelijk is het een communicatiekanaal voor inwoners, organisaties en gemeente zodat die elkaar makkelijk kunnen vinden.
Eric Hendriks werkte lange tijd in de ICT, onder andere als manager software-ontwikkeling bij zorgverzekeraar VGZ. Hij verhuisde jaren geleden naar Nijmegen-Oost. “Als nieuwe inwoner kende ik niemand in de wijk. Naast mijn werk begon ik toen verhalen te schrijven voor de wijkkrant. Het fascineerde mij hoeveel nieuwe ontmoetingen en contacten er ontstonden door deze verhalen en hoe enorm belangrijk zo’n lokaal medium voor mensen is. Naast de krant ontwikkelden we ook een website om mensen te informeren en te verbinden. In de loop van de tijd is die website doorontwikkeld tot een veelzijdig online platform dat je op buurt-, wijk- of gemeente- en zelfs regioniveau kunt gebruiken.
Verbonden met je omgeving
Als inwoner blijf je eenvoudig op de hoogte van alles wat er in je buurt gebeurt. Nieuws, activiteiten in de buurt, nieuwe buurtbewoners en bedrijven, informatie van gemeente en organisaties. Dit vind je op de website, op je telefoon of via de gekoppelde social media kanalen. Als je een vraag hebt of iets nodig dan vind je dat snel. Ook kun je zelf een vraag stellen of iets aanbieden. Zo kom je makkelijk in contact met anderen en voel je je meer verbonden met je omgeving.
Direct contact gemeente en inwoners
Als organisatie of als gemeente heb je via het platform direct contact met inwoners om ze bijvoorbeeld te betrekken bij veranderingen of te polsen hoe ze ergens over denken (burgerpanel). Ook kun je het inzetten als een sociale kaart, maar dan een échte: dus geen formele adressenlijst van organisaties maar een overzicht wat er allemaal informeel in je gemeente gebeurt.
Continu doorontwikkelen
Het is mijn ambitie om met techniek steeds sterkere dorpen en wijken te maken. Samen met ons ontwikkelteam ben ik dan ook voortdurend bezig het platform verder te verbeteren. Dat doen we samen met onze buurtverbinders en ambtenaren in de veertig gemeenten waar we nu werken. Een mooi en creatief proces waarin we elke drie weken iets moois toevoegen aan het platform. Hierbij laten we ons leiden door principes zoals ‘online contact is leuk, maar een echte ontmoeting is leuker!’
De belangrijkste les die ik heb geleerd is dat een modern en interactief platform prachtig en belangrijk is, maar om het te laten werken heb je toch ook een vaardig en gemotiveerd team van lokale buurtverbinders nodig!”
Voorbeelden van online platformen
www.digidiek.nl (dorp, 1.600 inwoners)
www.mijnspijkerkwartier.nl (wijk Arnhem, 5.000 inwoners)
www.puurpapendrecht.nl (gemeente, 30.000 inwoners)
www.buurtkiep.nl (wijk Den Bosch, 7.000 inwoners)
www.Nijmegen-oost.nl (stadsdeel, 25.000 inwoners)
Dit artikel is ook gepubliceerd in ons magazine. Wil je het hele magazine lezen? Klik dan even door naar de digitale versie of vraag een papieren exemplaar aan.