Een online community platform kan voor veel verandering zorgen. Zowel bij de inwoners en organisaties als bij de gemeente zelf. Mensen weten elkaar te vinden bij hulpvragen en initiatieven worden gemakkelijk gedeeld, op één plek staan alle organisaties bij elkaar en kunnen deelnemers aan activiteiten zich inschrijven.
Leni van Mourik werkt als initiatievenmakelaar bij het Team Programma & strategie van de gemeente Papendrecht en heeft al ruim vijf jaar ervaring met het samenwerken met inwoners in de rol van buurtverbinder die samen het mijnbuurtje communicatieplatform puurpapendrecht.nl bestieren. Ze hebben met elkaar maar ook als gemeente een grote ontwikkeling doorgemaakt in Papendrecht.
In die vijf jaar is hard gewerkt en veel gebeurd: inwoners delen informatie en vinden elkaar via het platform.
Wat ziet Leni als het grootste verschil met de tijd vóór het platform? Welke mijlpalen waren er en welke belangrijke lessen leerde zij als ambtenaar over de rol van een online platform?
Buurtverbinders doen veel zelf
Leni: “Ik zit tussen de gemeente en het online platform in en heb ik het begin vooral de vrijwilligers ondersteund. Nu ben ik meer bezig met de sociale kaart, de vrijwilligersmodule en de inschrijfmodule. Doelstelling was vijf jaar geleden om onder de 33.000 inwoners van ons dorp – ja, Papendrecht is een dorp en zo voelt het ook – vooral alle kennis, hulp en spullen die er zijn te delen. Het budget komt uit de WMO. De lancering was direct een hoogtepunt. Er meldden zich na de eerste bijeenkomst al meteen 8 vrijwilligers aan. Deze buurtverbinders doen heel veel zelf en zijn trots op het effect dat hun werk heeft. Ze hebben zelf ook meer sociale contacten gekregen. Een van hen kreeg zelfs een leuke baan door dit vrijwilligerswerk voor de buurt.”
Meer samenwerking en meer contacten
“De drempel om mee te doen moet zo laag mogelijk zijn. Jongeren worden via Instagram betrokken bij puurpapendrecht.nl. Ik ken inmiddels jongeren die ouderen gingen helpen met boodschappen doen en daarna zijn blijven mantelzorgen. De ledenaantallen bij de sportverenigingen stijgen en de inwoners leren steeds meer mensen kennen, waardoor ze meer zijn gaan meedoen. Inmiddels zijn 1.500 mensen ingeschreven en hebben we al bijna 30.000 unieke bezoekers op het platform. In de sociale kaart staan meer dan 500 organisaties.
Er zijn veel mooie initiatieven die op puurpapendrecht.nl worden gedeeld zoals de buurtmoestuin, buurtgezinnen en koffie uurtjes. Ook de kerken willen nu het platform meer gaan gebruiken. Die zien dat ouderen hier veel komen. De drempel is laag en hun digitale vaardigheden worden gestimuleerd, bijvoorbeeld met bijeenkomsten in de bibliotheek. We zorgen dat we daar dan zelf ook altijd bij zijn. Binnenkort gaan we verenigingen en scholen bezoeken en uitleggen hoe je je kunt inschrijven op het platform. Ik zie veel meer samenwerking tussen inwoners, gemeente en welzijnsinstellingen.”
Doe het samen en doe mee
“Voor de gemeente valt er nog wel wat te leren. Dat inwoners zelf aan de slag gaan is nieuw voor veel ambtenaren. Communicatiemedewerkers zijn vooral gewend te zenden en bij het maken van beleid wordt vaak vergeten om aan inwoners tips en ideeën te vragen, terwijl dat juist tot iets heel moois kan leiden. Ook moeten grote organisaties vaak wennen aan het feit dat ze zelf kunnen communiceren met inwoners door het plaatsen van berichten op het platform.”
Kijk over je eigen grenzen
“Ik raad gemeenten aan om vanaf het begin met meer partijen om te tafel te gaan zitten en het samen te doen. Het is een goedkope oplossing voor een heleboel vraagstukken. Dat verkoopt! Geef intern presentaties over het inschrijven op het platform en stimuleer dat collega’s meekijken op het platform. Leer ze de handige tools als een poll en de participatiemodule te gebruiken. Kijk over de grenzen van je eigen gedoe want door deze aanpak leren steeds meer mensen elkaar kennen, bieden elkaar hulp en weten wat er om hen heen gebeurt.”
Ook zo’n mooi buurtplatform in jouw gemeente?
Het werken met een online dorpsplatform is dus lonend voor zowel inwoners als organisaties en gemeente. Het leidt tot meer contacten waardoor mensen elkaar eerder gaan helpen. De gemeente kan haar voordeel doen met een goedkoper middel om haar inwoners te bereiken en dat veel effectiever werkt.
Meer weten over hoe je met de mijnbuurtje aanpak zorgt voor meer geluk onder de inwoners en een prettiger samenwerking? Begin dan meteen goed, neem contact met ons op of bestel hier ons gratis magazine.